Nieuws & columns

Driehonderdvijfendertigjarige Oorlog

335 jaar oorlog

De 335 jarige Oorlog De 335 jarige Oorlog tussen Nederland en de Scilly-eilanden is een fascinerend en vaak over het hoofd gezien stukje geschiedenis, dat zich uitstrekt over een ongelooflijke periode van bijna drieënhalve eeuw, van 1651 tot 1986.

Israël verdient onze steun

Israël verdient onze steun

Israël verdient onze steun En daar was hij dan: de lang verwachte aanval van Iran op Israël. Het was afgelopen nacht. Gelukkig was Israël voorbereid, en werd de aanval afgeslagen. De blijdschap in ons land over het afslaan van

Christiaan Huygens2 Opinie

Nationale Christiaan Huygensdag

Christiaan Huygens, geboren op 14 april 1629 in Den Haag, Nederland, was een veelzijdige en invloedrijke wetenschapper tijdens de Gouden Eeuw van Nederland. Hij wordt vooral herinnerd vanwege zijn baanbrekende werk op het gebied van wiskunde, natuurkunde, en astronomie.

Vincent van Gogh Opinie

Nationale Vincent van Goghdag

Vincent van Gogh is een van de meest iconische en invloedrijke kunstenaars uit de 19e eeuw. Zijn leven was doordrenkt van passie, doorzettingsvermogen en tragiek, en zijn kunstwerken hebben een blijvende indruk achtergelaten op de wereld.

Reflectie op het belang van Goede Vrijdag

Goede Vrijdag

Goede Vrijdag: Een Tijd om Voor Elkaar te Zorgen Ah, Goede Vrijdag. Voor velen van ons roept deze dag gedachten op aan bezinning, reflectie. Maar er ligt een diepere betekenis verborgen die ons herinnert aan het belang van naar

Pasen1 Opinie

Een Paascolumn

De lente breekt aan! Nieuw leven, nieuwe kansen en nieuwe hoop. En natuurlijk ook de viering van het paasfeest.
Pasen is het feest van de hoop, per slot van rekening.

Witte Donderdag

Witte Donderdag

Witte Donderdag: Een Dag van Reflectie en Herdenking Witte Donderdag is een bijzondere dag in de christelijke kalender. Het valt op de donderdag voor Pasen en herdenkt het Laatste Avondmaal van Jezus Christus met zijn discipelen, zoals beschreven in

De Roze Leeuw doet onderzoek naar de regenbooglobby.

Onderzoekspresentatie naar regenbooglobby

Diepgaand Onderzoek naar de Regenbooglobby en Haar Financiën – De Roze Leeuw Stichting De Roze Leeuw heeft zich de laatste tijd intensief beziggehouden met uitgebreide onderzoeken naar de regenbooglobby. Het voornaamste doel van deze onderzoeken is om helderheid te

Radicaal Rechts

Radicaal rechts

Een normale formatie! Ons kwam de Nieuwsbrief van GroenLinks/PvdA onder ogen, getiteld ‘Radicaal rechts’. Daarin noemt deze partij de vorming van een nieuw kabinet met PVV, NSC BBB en VVD ‘geen normale formatie’. En dat moeten ze tot elkaar

De Roze Leeuw is tegen de week van de Lentekriebels.

De Week van de Lentekriebels

Kritiek op Seksuele Voorlichting aan Jonge Kinderen en Genderideologielessen tijdens de Week van de Lentekriebels Seksuele voorlichting is ontegenzeggelijk van belang voor de ontwikkeling van kinderen. Het is vanzelfsprekend dat kinderen moeten begrijpen hoe hun lichaam werkt. In mijn

protestantse kerk assen, tegen de hokjesgeest

Tegen de hokjesgeest!

Twee korte berichtjes blijven deze dagen bij mij hangen. Het eerste betreft een artikel in het Kerkblad van mijn woonplaats, over ‘het slavernijverleden van Assen’.

Titus Brandsma1 Opinie

Nationale Titus Brandsmadag

Titus Brandsma wordt vooral herinnerd vanwege zijn moedige inzet voor vrijheid van meningsuiting, onderwijs en persvrijheid tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Press conference Opinie

Uitgesproken

Het is even wat stil geweest rond De Roze Leeuw, ook wat onze columns betreft.
Zijn we soms uitgepraat met elkaar?
Dat denk ik niet. Nog lang niet!
Een nieuwe Roze Leeuw-activiteit staat op stapel in Utrecht, komende zondagavond.
Welkom, zou ik zeggen!

Anna Blaman2 Opinie

Nationale Anna Blamandag

Nationale Anna Blamandag Anna Blaman, geboren als Johanna Petronella Vrugt, was een Nederlandse schrijfster die op 31 januari 1905 in Rotterdam werd geboren en op 13 juli 1960 overleed. Ze wordt beschouwd als een belangrijke figuur in de Nederlandse

Jezus: het licht in donkere dagen

De PKN en de PVV

‘De PKN (Protestantse Kerk in Nederland) moet opstaan tegen de PVV’. Aldus een Friese predikant in een artikel in Trouw onlangs.

vuurwerk

Vuurwerk!

Vuurwerk! Och, arm volk! Alom klinkt na de jaarwisseling ‘zonder grote incidenten’ (waar halen ze dat toch vandaan?) weer de roep om een vuurwerkverbod. Zoals elk jaar in januari. En net als elk jaar zal deze roep in de

nieuwjaarsgroet Stichting De Roze Leeuw

Nieuwjaarsgroet

Het nieuwe jaar staat voor de deur, en terwijl we met opwinding naar de toekomst kijken, nemen we ook even de tijd om terug te blikken op het jaar dat achter ons ligt. Bij stichting De Roze Leeuw hebben

gelovige homoseksueel, kerkgaande homo

Licht in donkere dagen

Donkere dagen voor Kerstmis. Vandaag, het is de donderdag voor Kerst, wil het alweer niet licht worden, de wind heeft vrij spel en de regen striemt tegen de ramen.Dan het binnen maar gezellig maken: de Adventsster voor het raam

Toon Hermans 1 Opinie

Nationale Toon Hermansdag

Nationale Toon Hermansdag: Een inspiratie voor de entertainmentwereld. Toon Hermans, geboren op 17 december 1916 in Sittard en overleden op 22 april 2000 in Nieuwegein, was een veelgeprezen Nederlandse cabaretier, zanger en kunstschilder. Zijn carrière begon in de jaren

Piet Hein Opinie

Nationale Piet Heindag

Piet Hein was een Nederlandse luitenant-admiraal, bekend om zijn opmerkelijke bijdragen tijdens de Tachtigjarige Oorlog en de Nederlandse Zeeoorlogen in de 17e eeuw. Geboren op 25 november 1577 in Delfshaven, Rotterdam. Hein was een zeer bekwame en gedurfde marinecommandant.

Verkiezingsuitslag, PVV, Wilders, conservatieve homo
Ds. Ron

Verkiezingsuitslag: het volk heeft gesproken

Bepaalde linkse organisaties kondigden voor donderdagavond demonstraties tegen de verkiezingsuitslag aan. In mijn beleving zijn dat dus demonstraties tegen de wil van het Nederlandse volk en dus tegen de democratie als zodanig.

neon rainbow chess Opinie
Woke
Daryl Dekking

Het gevaar van je laten gebruiken door Woke

Woke links heeft een lange geschiedenis van het gebruiken van minderheden als politiek schild, waarbij de Joodse gemeenschap ooit favoriet was voor kritiek op rechts. Dezelfde strategie wordt toegepast middels homoseksuelen, die zich laten gebruiken voor politieke doeleinden, ongeacht

De Regenbooglobby deel 4 ESG Score Opinie

DE REGENBOOGLOBBY, DEEL 4: DE ESG-SCORE

De oorspronkelijke homo-lobby ging over gelijke rechten en acceptatie van homo’s, lesbo’s en biseksuelen. Inmiddels gaat de beïnvloeding van politiek en de publieke opinie over uitwassen als genderideologie, transgenderzorg, een eigen (‘inclusieve’) taal, en de seksualisering van kinderen. Deze

online gesprek palestina israel Opinie

In gesprek op Internet

De oorlog in Israël en de Gazastrook houdt momenteel menigeen bezig. En iedereen heeft daar wel zo een mening over. Ik ook. Niet dat ik weet hoe dat politiek allemaal moet. Maar ik heb wel een achtergrond, en die

ERASMUS

Erasmus & De Lof Der Zotheid

“Erasmus van Rotterdam: De Tijdloze Renaissance van een Denker” In het levendige Rotterdam van de late 15e eeuw, toen de flonkerende vonk van de Renaissance door Europa danste, werd een bijzonder kind geboren. Deze jongen, Desiderius Erasmus Roterodamus, of

Untitled Design Opinie

Lezing Paul Cliteur, Groningen

Lezing Paul Cliteur Groningen In een recente lezing te Groningen, onderstreepte professor Paul Cliteur het cruciale belang van een open debat, vooral binnen de academische muren van een universiteit. Universiteiten zijn bij uitstek de plekken waar, door middel van

De Regenbooglobby deel 3 Diversiteitsbeleid Opinie

DE REGENBOOGLOBBY, DEEL 3: DIVERSITEITSBELEID

Regenboogakoord Zeeland Opinie
Ds. Ron

Gewoon acceptatie, van onderop!

Soms zijn er van die berichtjes waar ik blij van word. Zo las ik bij NieuwRechts een interview met Christine Govaert, statenlid van BBB in de provincie Zeeland. In die provincie heeft de BBB het Regenboogakkoord, zoals voorgesteld door

de LHBTI+ slachtoffercult

Weg met de slachtoffercultus

Weg met de slachtoffercultus Onlangs hadden wij van De Roze Leeuw onze eerste bijeenkomst in het noorden van het land, en wel in de stad Groningen. In ‘Stad’, zoals de echte Groningers zeggen. Prof. Dr. Paul Cliteur hield daar

De regenbooglobby onderzoek

DE REGENBOOGLOBBY, DEEL 2: COC NEDERLAND

De oorspronkelijke homo-lobby ging over gelijke rechten en acceptatie van homo’s, lesbo’s en biseksuelen. Inmiddels gaat de beïnvloeding van politiek en de publieke opinie over uitwassen als genderideologie, transgenderzorg, een inclusieve taal, en de seksualisering van kinderen. Deze vijandige

Woke Acceptatie Opinie

WOKE & THE STAGNATIE VAN HOMO-ACCEPTATIE

Wat ooit één Pride week in Amsterdam was, is sinds enkele jaren een officieuze Pride-periode die start in juni en eindigt in september. Ruim drie maanden met feesten, regenboogvlaggen, LHBTI-zichtbaarheid en Prides in zo’n 30 steden… dat is vast

detrans
Daryl Dekking

Ik had detrans kunnen zijn

In een wereld waarin genderidentiteit centraal staat, reflecteert ik op mijn jeugd, worstelend met mijn zelf en het pad dat ik had kunnen bewandelen. Had een impulsieve beslissing als kind mij naar een leven als detransitioner geleid? Deze introspectieve kijk op zelfontdekking, genderconformiteit en de druk van het hedendaagse onderwijs roept op tot begrip, bewustzijn en voorzichtigheid.

Nederlandse ouderen in de armoede.

Armoede in Nederland: Solidariteit en Prioriteiten

Armoede in Nederland: Solidariteit en Prioriteiten Recentelijk publiceerde de NOS een artikel over Syrische vluchtelingen in Nederland die worstelen met financiële uitdagingen. Terwijl deze verhalen ontroerend zijn, wijst Stichting De Roze Leeuw op een even dringend en soms over

Pieter Willen doet Krav Maga met De Roze Leeuw

Het Belang van Zelfverdediging

Het Belang van Sport en Zelfverdediging voor Jongeren: De Missie van De Roze Leeuw De Roze Leeuw benadrukt het belang van sport en een actief leven. Voorbij de bekende voordelen voor de gezondheid – zoals verbeterde cardiovasculaire functie, sterkere

Opruiing, Gideon van Meijeren

Opruiing door de complotmarmot

Opruiing Als in een gezin van vader, moeder en kinderen constant één kind wordt genegeerd, dan groeit er op termijn iets scheef. Als één kind nooit mee mag doen met de anderen, steeds zijn mond moet houden, en steevast straf

16 september, Internationale Hannie Schaftdag
Stichting De Roze Leeuw

16 september, Nationale Hannie Schaftdag!

Nationale Heldendagen: Hannie Schaft, het Symbool van Verzet. Hannie Schaft, vaak aangeduid als ‘het meisje met het rode haar’, is zonder twijfel een van de meest iconische figuren uit het Nederlandse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Roze Leeuw

Herdenking Operatie Market Garden, Kasteel Heeswijk zondag 17 september 2023

Het tragische verloop bij Kasteel Heeswijk

Het jaar was 1944 en Europa zuchtte onder de last van de Tweede Wereldoorlog. Terwijl geallieerde troepen zich een weg baanden door Frankrijk en België, werd er een ambitieus plan gesmeed om een einde te maken aan het naziregime: Operatie Market Garden.

Potige Potten

Roze ”Gemeenschap” uit balans

COC en De Roze Leeuw, twee kanten van dezelfde weegschaal. Het is voor mij als hetero erg verwarrend. Nou is dat natuurlijk niet vreemd, want ik weet niet denderend veel van de homogemeenschap en wanneer daar verschillende organisaties actief

Herdenking Operatie Market Garden, Kasteel Heeswijk zondag 17 september 2023

Herdenking Kasteel Heeswijk

Herdenking van Operatie Market Garden.
Locatie: Kasteel Heeswijk, Noord-Brabant,
Tijd: 14:00-15:30, Toegang vrij, Aanmelding handig.

Locatie makkelijk te bereiken per fiets (prachtige omgeving) of per auto. Parkeergelegenheid naast het kasteel/monument)

doktermo1, uniformparels
Ds. Ron

Houd het uniform in ere!

Onlangs was er commotie over het besluit om bij de Nederlandse politie geen religieuze uitingen zoals hoofddoekjes, kruisjes en keppeltjes toe te staan. Nu ben ik persoonlijk zeer religieus, maar ik kan volledig achter dit besluit staan. Een uniform

501st Parachute Infantry Regiment - 101st Airborne Division

Pfc. John Primerano – HELD

John ging op 6 juli 1943 in dienst bij het Amerikaanse leger en trad toe tot de paratroepen. Zoals veel andere Amerikanen ging John het leger in na de aanval van Japan op Pearl Harbor. Na zich gekwalificeerd te

2023 08 03 21h48 58 Opinie

Woord van onze Voorman

Een aantal jaren geleden heb ik uit het niets De Roze Leeuw opgericht en heb daarmee veel losgemaakt. Toen ik De Roze Leeuw oprichtte had ik geen enkele studie afgerond, laat staan dat ik een vaste baan had. Wat

2023 07 31 15h50 02 Opinie

Hetero-Pride

Het is natuurlijk een geweldige grap! Maar het is ook veel meer dan dat. Een hetero-parade, oftewel hetero-pride, op dinsdag 1 augustus in Duindorp, Den Haag. Straatartiest Maurice, een bekende Hagenees, is de initiatiefnemer: ‘Laten we de hetero’s eens

vluchtelingen welkom

AZC op links

Geniet van je linksheid, neem een AZC in je eigen straat, stel je huis open voor 10 asielzoekers. Ook zo fijn voor homoseksuelen in je buurt. Arme Dolf Jansen, de man die zo lang rennen kan en die al

miss nederland transgender
Ds. Ron

Het is goed miss met Nederland

De verkiezing tot ‘Miss Nederland’ van Rikkie Kollé leidt tot heel wat reacties. Ik heb erg geaarzeld of ik ook een duit in het zakje zou moeten doen. Ik hoef niet overal wat van te vinden. En wat moet

2880x2160a scaled Opinie

De Ter Apel komt uit de mouw

Al enige tijd fungeert Ter Apel als opvanglocatie voor asielzoekers. De gewone situatie zou zijn dat iemand zijn of haar land ontvlucht vanwege oorlog, hongersnood, onderdrukking, vervolging wegens sexuele geaardheid, foltering en soortgelijke nare acties. Heel begrijpelijk. En in

Marinedagen 2023 Den Helder
Stichting De Roze Leeuw

Marinedagen Den Helder 2023 (fotos)

De afgelopen dagen heeft ook De Roze Leeuw de Marinedagen in Den Helder bezocht. Het waren geweldige dagen waarin de Nederlandse Marine dichtbij het volk kwam. Het schepte een kans om te zien wat de mannen en vrouwen van

Keti Koti, Slavernijverleden

Keti Koti: Oude koeien moet je in de sloot laten

De nieuwsite Nu.nl berichtte gisteren: ‘Kerken belijden vrijdag schuld over hun rol tijdens slavernij’. Een goede vriend appte mij dit berichtje toe, met daarbij een snedige opmerking van zijn hand: ‘Gelukkig niet op zondag…’.  Ik kon mij daarin wel

De Roze Leeuw in Groningen
Ds. Ron

Roze in het HOGE Noorden!

De Roze Leeuw gaat ook activiteiten ontplooien in het Hoge Noorden! En daarmee bedoelen we natuurlijk de drie noordelijke provincies van ons land. Van het kernteam van vrijwilligers ben ik de enige die in het noorden woont, dus ik

VOLT

Ohm….join the resistance against Volt

Vanaf het begin heb ik Volt al een rare partij gevonden. Het lijkt een soort NEE66, maar toch ook weer niet. Dassen verstrikt zichzelf steeds in zijn eigen verbale web en hij doolt doelloos rond in de Tweede Kamer.

2023 06 15 22h29 28 Opinie

De linkse fascisme/-isme/-foob-obsessie

Leden van De Roze Leeuw stonden enige tijd terug bij een ‘pride’ om ook hun standpunt gehoord te krijgen. Er is in de wereld van de ‘herenliefde’, dan wel de ‘damespassie’ namelijk een grote stroming via het COC, (hetgeen,

Een Lofzang voor onze Koninklijke Marine.
Ds. Ron

Ere wie ere toekomt; De Koninklijke Marine.

Zr. Ms. De Ruyter, vernoemd naar de beroemde admiraal Michiel de Ruyter.  De Gouden Eeuw mogen we niet meer zo noemen. Althans, volgens sommigen die alles willen leggen langs de meetlat van 21ste eeuwse normen en waarden. Erger nog,

2023 06 13 15h25 27 Opinie

We mogen niets meer…

Tegenwoordig word je doodgegooid met allerlei deadlines. En met targets. Vergeef me deze Engelse woorden. Maar als ik het heb over uiterste datums en doelen, weet je vast niet direct waar ik op doel. En nu wel. De politiek

IMG 9473 scaled Opinie

Borrel Arnhem!

Op vrijdagavond 21 mei jl. hadden wij in Arnhem onze eerste regionale borrel voor de afdeling ‘Gelderland en noord en oost Nederland’.  Het was gezellig aan de bar. Zowel de vrijwilligers als diverse nieuwkomers kwamen uit alle delen van

2023 05 08 16h04 29 Opinie
Ds. Ron

Open brief aan journalist Chris A.

Op 6 mei jl. verscheen op de site van Chris Aalberts een artikel, gewijd aan De Roze Leeuw’. Hieronder vanuit onze Stichting een reactie van columnist Ds. Ron, in de vorm van een Open Brief.

zuidas amsterdam, rijk

Het IJburg-Zuidas effect in 020

Hoewel ik mij zelden begeef in 020, speelt zich daar uiteraard wel het een en het ander af. In de ‘stad waar alles kan’ , in de gezonde Amsterdamse benzinestank. Je treft het daar, junks, krakers, straatartiesten, artistiekelingen, extreem mondige inwoners, hoerenbuurten, rijen coffeeshops, Bikers, de Beurs, maar ook marktpleintjes

huge de jonge is een leugenaar

De Hugopaat is miljarden kwijt

Onze Hugopaat, een Christendemocraat. Van de 5,1 miljard Coronasteun is 2 miljard (!!!) niet te verantwoorden volgens de Algemene Rekenkamer. Onze mijnheer Bloemschoen wordt daar meermaals mee geconfronteerd, reageert, bijvoorbeeld, in Vandaag Inside met een antwoord dat neerkomt op: ’complot-theorie’.

2023 03 08 16h16 41 Opinie

Oproep over Regenboog Stembusakkoord Zuid-Holland

De Roze Leeuw vindt het onwenselijk dat politieke partijen opgeroepen zijn om een regenboog stembusakkoord te ondertekenen. Niet alleen omdat dit slecht is voor ons als seksuele minderheden, maar ook omdat dit slecht is voor de samenleving als geheel.

woke4 Opinie

WOKE & DE ONTEIGENING VAN DE MANNELIJKE RUIMTE

Het nobele oorspronkelijke doel van de Woke-ideologie was om mensen bewust te maken van sociale ongelijkheid tussen groepen. Echter is de focus verschoven van de ongelijkheid aanpakken naar slechts de dader aanpakken. Zo ook met de ongelijkheid tussen man (dader) en vrouw (slachtoffer).

waardigheid

Waardigheid

Ieder zichzelf respecterende stad heeft tegenwoordig zijn eigen ‘Pride’. Maar ik moet zeggen dat ik zelf het respect voor dit soort uitingen al een tijdje heb verloren. Het begint al met de afbeeldingen waarmee dit soort evenementen worden aangekondigd.

Tjeerd de Groot maakt de boeren kapot

De Tjeerd voor Mekaar show

De kippengeluiden van Tjeerd de Groot Over de zeloterie van Tjeerd voor Mekaar kunnen we nog boekdelen schrijven. De klimaatzombies volgen hem blindelings als grote leider van zijn haast sektarische

regenboog stembusakkoord 2023