
Momenteel staat Twitter bol van het incident rond Laurens Buijs.
Laurens Buijs is wetenschappelijk docent sociale wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is vanuit zijn academische interesse gedoken in het verschijnsel ‘non-binair’. Zo noemen mensen zich, die zich noch man noch vrouw voelen. Buijs is tot de conclusie gekomen dat ‘non-binair’ wetenschappelijk gezien helemaal niet bestaat. Men is biologisch man of biologisch vrouw, en er zit niets tussenin.
Hij heeft daarover gepubliceerd.


Havana aan de Amstel
En ja: Leiden in last. Of nee: Amsterdam in last. ‘Havana aan de Amstel’.
Want een non-binaire student voelt zich door de opmerking van Buijs aangevallen en klaagt hem aan. Er is een ware campagne van haat en verkettering op gang gebracht. Buijs maakt daar geen geheim van, en twittert dagelijks dat hij zich op de UvA niet meer veilig voelt. Hij doet een beroep op het beleid rond klokkenluiders. Met zijn publiciteitscampagne rond deze kwestie stelt hij de hele gang van zaken op de UvA (en elders) aan de kaak.
Wat is er namelijk aan de hand?
Het wetenschappelijk debat
Je zou denken dat een Universiteit het wetenschappelijk debat hooghoudt. Dat de UvA zijn wetenschappers beschermt tegen aanklachten die gegrond zijn op ideologie, en dus ook Buijs in bescherming neemt. Het zou de UvA sieren wanneer men een debat op touw zet over de wetenschappelijke houdbaarheid van Buijs’ bewering dat ‘non-binair’ niet bestaat. Het is namelijk wetenschap, Buijs’ vakgebied. Hij mag zich hierover uitspreken, en zijn uitspraak zou dus ook wetenschappelijk ter discussie gesteld kunnen worden.
Maar niets van dit alles! De UvA (College van Bestuur én Raad van Toezicht) laat zijn docent bungelen, beschermt deze klokkenluider niet en treedt niet op tegen de haatcampagne.

Wat zit hier toch achter?
Buijs’ bewering past niet in de woke-ideologie. Volgens woke is alle gender behalve de mannelijke hetero-gender een minderheid, die in bescherming genomen moet worden. De klager/klaagster (hoe noem je dat in non-binaire ‘vaktaal’?) krijgt het grootste gelijk van de wereld. Op Twitter zijn naast veel steunbetuigingen aan Buijs de aanvallen op zijn persoon niet van de lucht.
Zoals op vele plekken is ook hier een strijd gaande tussen ideologie en wetenschappelijke zuiverheid. En dat gaat er hard aan toe
Christenen
Nu ben ik christen, en behoorlijk kerks. Opgegroeid in een tijd dat de kerk aangevallen werd. De kerk vertegenwoordigde volgens de aanvallers een geloof (ideologie) met dogma’s en bijbehorende taboes en pleegde censuur. Er was een inquisitie en de sancties waren vergaand. Deze aanval op de kerk werd, en wordt nog steeds, gepleegd door links en liberaal Nederland.
Nu valt me op dat dezelfde groepen die kerk en christendom aanvallen, zélf een ideologie propageren, met dogma’s, taboes, censuur, een inquisitie en vergaande sancties. ‘Woke met cancelcultuur’ zeg maar. Erger dan de kerk ooit heeft gedaan!

Van non-binair heb ik geen verstand.
Ik ben gewoon homoseksueel, beter gezegd: ‘een man die op mannen valt’. Maar wanneer een wetenschapper in een college of een universitair vakblad zou beweren dat homoseksualiteit wetenschappelijk gezien helemaal niet kan, zou ik niet van mijn stoel vallen. Ik zou de scribent niet aanvallen, maar benieuwd zijn naar een wetenschappelijke discussie op niveau over deze bewering.
Of misschien dat zelfs niet eens. Wat kan het me schelen. Ik red me wel, als ‘man die op mannen valt’. En heb geen wetenschappelijke basis voor mijn bestaan nodig.
Het hele gedoe op de UvA vind ik dus non-binaire nonsens. Prima als men zich zo voelt, maar val anderen daar niet mee lastig.
En laat men toch ophouden zich altijd als slachtoffer te profileren!